Shemekia Copeland (Biografía)
Award-winning blues, soul and Americana singer Shemekia Copeland possesses one of the most instantly recognizable and deeply soulful roots music voices of our time. She is beloved worldwide for the fearlessness, honesty and humor of her revelatory music, as well as for delivering each song she performs with unmatched passion. Copeland — winner of the 2021 Blues Music Award for B.B. King Entertainer Of The Year— connects with her audience on an intensely personal level, taking them with her on what The Wall Street Journal calls “a consequential ride” of “bold and timely blues.” NPR Music says Shemekia sings with “punchy defiance and potent conviction.” The Houston Chronicle describes her songs as “resilient pleas for a kinder tomorrow.”
On her new Alligator album, Done Come Too Far, Copeland continues the story she began telling on 2018’s groundbreaking America’s Child and 2020’s Grammy-nominated Uncivil War, reflecting her vision of America’s past, present and future. On Done Come Too Far, she delivers her hard-hitting musical truths through her eyes, those of a young American Black woman, a mother, and a wife. But she likes to have a good time too, and her music reflects that, at times putting her sly sense of humor front and center. “This album was made by all sides of me — happy, sad, silly, irate — they’re all a part who I am and who we all are. I’m not political. I’m just talking about what’s happening in this country.”
And she doesn’t hold back. Recorded in Nashville and produced by multi-instrumentalist/songwriter Will Kimbrough (who also produced her previous two albums), Done Come Too Far is Copeland at her charismatic, passionate, confrontational best. With singular purpose and simmering power, Copeland unleashes the searing, history-fueled tracks Too Far To Be Gone (featuring Sonny Landreth on scorching slide guitar) and Done Come Too Far (with Grammy-winner Cedric Burnside duetting and playing Mississippi Hill Country blues guitar). “If you think we’re stopping,” she sings in both songs, “you got it wrong.” On The Talk, Copeland shares the brutally honest, harrowing reality of a Black mother talking with her son about surviving an encounter with the police (with the great Charles Hodges of the famed Hi Rhythm Section on pulsating B-3 organ). On the all-t00-timely Pink Turns To Red (written and recorded prior to the May 2022 Uvalde, Texas school shooting), Copeland decries America’s gun violence epidemic.
La galardonada cantante de blues, soul y americana Shemekia Copeland posee una de las voces de música de raíces más reconocibles al instante y profundamente conmovedoras de nuestro tiempo. Es querida en todo el mundo por la valentía, la honestidad y el humor de su música reveladora, así como por interpretar cada canción que interpreta con una pasión inigualable. Copeland, ganadora del Premio de Música Blues 2021 al Artista del Año B.B. King, se conecta con su audiencia a un nivel intensamente personal, llevándolos con ella en lo que The Wall Street Journal llama “un viaje trascendental” de “blues audaz y oportuno”. " NPR Music dice que Shemekia canta con “desafío contundente y convicción potente”. El Houston Chronicle describe sus canciones como “súplicas resilientes por un mañana más amable”.
En su nuevo álbum de Alligator, Done Come Too Far, Copeland continúa la historia que comenzó a contar en el innovador America's Child de 2018 y en Uncivil War, nominado al Grammy de 2020, reflejando su visión del pasado, presente y futuro de Estados Unidos. En Done Come Too Far, ella expresa sus contundentes verdades musicales a través de sus ojos, los de una joven negra estadounidense, una madre y una esposa. Pero a ella también le gusta pasar un buen rato, y su música lo refleja, poniendo en ocasiones su astuto sentido del humor al frente y al centro. “Este álbum fue hecho por todos mis lados: feliz, triste, tonto, furioso; todos son parte de quién soy y de quiénes somos todos. No soy político. Sólo estoy hablando de lo que está pasando en este país”.
Y ella no se detiene. Grabado en Nashville y producido por el multiinstrumentista y compositor Will Kimbrough (quien también produjo sus dos álbumes anteriores), Done Come Too Far es Copeland en su mejor momento carismático, apasionado y confrontativo. Con un propósito singular y un poder latente, Copeland desata los temas abrasadores e históricos Too Far To Be Gone (con Sonny Landreth en la abrasadora guitarra slide) y Done Come Too Far (con el ganador del Grammy Cedric Burnside haciendo un dueto y tocando la guitarra de blues de Mississippi Hill Country). ). "Si crees que vamos a parar", canta en ambas canciones, "te equivocaste". En The Talk, Copeland comparte la realidad brutalmente honesta y desgarradora de una madre negra que habla con su hijo sobre cómo sobrevivir a un encuentro con la policía (con el gran Charles Hodges de la famosa Sección Hi Rhythm en el pulsante órgano B-3). En el oportuno Pink Turns To Red (escrito y grabado antes del tiroteo en la escuela de Uvalde, Texas, en mayo de 2022), Copeland condena la epidemia de violencia armada en Estados Unidos.